Axe 1 : Complexité phonétique et phonologique
Responsable : Claire Pillot-Loiseau (LPP - Université Sorbonne-Nouvelle)
Co-responsable : Jalal Al-Tamimi (LLF - Université Paris Cité)
Les phénomènes et unités phonologiques et phonétiques doivent être considérés comme complexes car ils résultent de l’interaction de contraintes totalement indépendantes (contraintes articulatoires, perceptives et auditives, contraintes linguistiques et systémiques, etc.).
Les objectifs de ce volet sont triples:
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Étudier les phénomènes relevant de la phonétique, de la phonologie et de leurs interfaces dans le langage standard et non standard (troubles de la parole et de la voix, apprenants L2), afin de mieux comprendre les propriétés physiques et structurelles des sons de la parole;
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Développer une approche intégrative en profitant d’un large éventail de perspectives complémentaires avec des spécialistes dans différents domaines, et des nouveaux progrès technologiques (bases de données, fouille de données et nouveaux équipements pour l’étude des organes de la parole);
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Promouvoir des collaborations interdisciplinaires entre linguistes, médecins, orthophonistes et professeurs de langues, et le développement d’applications pour l’apprentissage et l’enseignement des langues (PPC4), et pour l’évaluation et la remédiation dans le contexte clinique (PPC3, PPC5). Deux start-ups sont envisagées (voir workpackage PPC10) Ces objectifs seront atteints dans le cadre d’une approche novatrice combinant des perspectives et des paradigmes complémentaires: phonétique expérimentale et évolutive et phonologie, approches basées sur les corpus, phonétique clinique, acquisition et apprentissage du langage et typologie des langues.
Notre projet de recherche bénéficiera de progrès technologiques révolutionnaires ouvrant de nouvelles perspectives. Grâce aux instruments de plus en plus sophistiqués mis en œuvre dans la plateforme physiologique LPP-Paris3 PEP2, la captation simultanée des mouvements de tous les organes de la parole devient de plus en plus accessible, permettant une vision plus globale de la production de la parole et de la phonologie. Les expériences psycholinguistiques testeront la réalité psychologique des constructions linguistiques étudiées et leur traitement. En collaboration avec l’Axe 3, la phonologie évolutionniste, qui unifie les perspectives diachroniques et synchroniques, s’appuiera sur les bases de données importantes du CRLAO et de Lacito pour plus de 50 langues, et fournira un moyen précieux d’arriver à des lois indépendantes du changement phonologique. Les études de phonétique clinique et d’apprentissage du langage (en L1 ou en L2) porteront sur des systèmes non standards (altérés ou en cours d’acquisition, respectivement).
Enfin, les approches basées sur le corpus ou l’exploration de la parole permettront à la fois une analyse quantitative et qualitative des données parlées. Les énormes progrès réalisés ces dernières décennies dans les technologies de l’information (y compris le traitement automatique de la parole et du langage) nous permettent d’envisager de nouveaux outils pour explorer automatiquement les grands corpus. Ce programme s’appuiera en partie sur des corpus annotés partagés existants, en partie sur des corpus et des annotations nouvellement produits en relation avec l’Axe 6.
Notre projet est également guidé par notre engagement à travailler en parallèle sur différentes populations et types de données (locuteurs normaux et déficients, locuteurs natifs et non natifs, données longitudinales, inter et intra-locuteurs, données multilingues, etc.).
Cette combinaison de nouvelles techniques expérimentales et de matériel vocal original ouvre des perspectives de recherche stimulantes pour le futur et contribuera à éclairer un large éventail de questions fondamentales en phonétique et en phonologie. Des réalisations innovantes sont également attendues pour la société dans son ensemble et pour des domaines plus spécifiques. Les outils et ressources appliqués seront conçus pour le diagnostic et la remédiation dans le domaine clinique, l’enseignement des langues et la formation à la prononciation dans le domaine de l’éducation, ainsi que pour les techniques de chant dans le domaine des arts.
Opérations
1. LABFIELD: Bringing the lab into the field
The proposed research strategy consists of structuring collaborations between field linguists and laboratory phoneticians. This approach confers twofold empirical solidity on the studies that will be conducted: field linguists have a fine-grained understanding of the sound structures of less-investigated languages; phoneticians have expert know-how on techniques for exploring these phonological structures.
Research topics are chosen jointly by linguists and phoneticians, and formulated so as to arrive at focused results to be submitted to reference journals. The output consists of precise and reliable descriptions of the languages studied, placed in the perspective of theoretical questions that both phonetics and linguistics need to address. The research topics are arranged by (loosely understood) linguistic-geographic areas:
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Labfield 1 : Subsaharan Africa
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Labfield 2 : North Africa
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Labfield 3 : Saharan Africa
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Labfield 4 : Asia
Responsables :
D. Demolin (LPP, Paris3)
M. Van de Velde (LLACAN)
2. PHUCS: Phonological units: content and structure
This operation deals with the structure and content of phonological units (syllables, phonemes, and distinctive features). It raises the question of their representation in linguistic systems, their physical manifestation, and their psychological reality. The members of this operation work on different languages in an approach combining theoretical questions, experimental investigations, modeling, and typological perspectives. Work is organized around three WPs:
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2.1 PHUCS 1: Phonological contrasts and phonetic implementation
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2.2 PHUCS 2: Sound change and sound patterns
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2.3 PHUCS 3: Sociophonétique et grammaires polylectales
Responsables :
R. Ridouane (LPP, P3)
K. Chirkova (CRLAO)
3. PROVS: Prosodic variation and structuring
Work carried out under this theme investigates the relation between multilayered structure in the acoustic-articulatory signal and in linguistic representations. Many types of phonetic variation are traced back to different levels of prosodic structure, from segment and syllable to the intonational phrase. Here we focus on three specific aspects: syllabic complexity, timing, intelligibility. We address the following questions:
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What linguistic factors, besides phonological ones (syllable complexity and prosodic prominence), contribute to phonotactic typological diversity?
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To what extent does the timing of long-distance effects assist speech planning and processing?
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To what extent do differences between phonological systems interact with the capacity of recovering linguistic information in unintelligible conditions?
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3.1 PROVS 1: Syllable complexity and phonotactic diversity
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3.2 PROVS 2: Timing effects
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3.3 PROVS 3: Speech intelligibility Responsables
Responsables :
I. Chitoran (CLILLAC-ARP)
M. Adda-Decker (LPP, P3)
4. SPEL: Speech Production in Learner Varieties
This operation deals with the interplay between phonetics and phonology in all learning varieties. In particular, we will focus on two aspects that remain underexplored in the acquisition of phonetic and phonological competences in child (L1: monolingual and bilingual, signers) and adult (L2: learners and bilingual) production:
- the phonetic implementation of phonological categories by speaking and signing children, in a large age range (from 8 months old to 10 years old) (WP 1)
- phonetic and phonological categories and reorganization in L2 learner production (WP 2).
We will also compare differences and similarities of phonetic and phonological categories in the two learning varieties (L1 and L2).
At the moment, we are interested in studying the impact of masked-speech on the acquisition of contrasts by monolingual and heritage children and by adult learners and signers.
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4.1 SPEL 1: The phonetic implementation of phonological categories in L1
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4.2 SPEL 2: Phonetic and phonological categories and reorganization in L2 learner production
Responsables :
N. Yamaguchi (LPP, P3)
G. Turco (LLF)
5. CIVI: Coordination in verbal interactions
We aim at characterizing the coordinative and interactional dimensions of language communication. We will study how speakers manage to coordinate with no apparent effort several processes at a wide range of levels (physical, physiological, cognitive, social, to name but a few) and time scales. We will try to understand the relations between inter-speaker temporal coordination and the many adaptation phenomena leading speakers to assume behaviours that are similar to that of theirs interlocutors on both linguistically relevant and irrelevant dimensions. We will study the role played in linguistic interactions by the coordination between verbal and nonverbal behaviour (eg. F0 and body movements or facial expressions) and the coordination between electrophysiological signals recorded from interacting speakers. Finally, we will study how interactional settings contribute to the acquisition of the first and second language and how they can help treating speech pathologies that, as stuttering, affect speech timing.
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5.1 CIVI 1: The coordination of verbal and nonverbal behaviour in conversational settings.
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5.2 CIVI 2: Coordinative aspects of behavioural adaptation and speech convergence in verbal interactions.
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5.3 CIVI 3: Contribution of an interactional setting to L2 learning and to the treatment of speech pathologies.
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5.4 CIVI 4: Gesture and prosody from a multimodal perspective.
Responsables :
L. Lancia (LPP, P3)
C. Gendrot (LPP-P3)
6. PATH: From normal to pathological: variations of voice and speech
Researches planned for this operation fall in the domain of Clinical Phonetics which endeavor is to better understand Voice and Speech through the joint study of their normal and pathological functioning. The aim is to deepen our understanding of the production system (from the larynx to the lips) in all the diversity of its functions and behaviors, and to question the limits of its variability, from normal to pathological patterns.
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6.1 PATH 1: Linguistic, paralinguistic and artistic uses of voice and speech: variability and flexibility of the production system
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6.2 PATH 2: Disorders of voice and speech: variability and alterability of the production system
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6.3 PATH 3: Aging in voice and speech: maturation and decline of the production system
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6.4 PATH 4: Perceptual impact of voice and speech variation on communication and speaker representation
Responsables :
C. Pillot-Loiseau (LPP, P3),
N. Audibert (LPP, P3)